Brandstofcellen

Waterstof is opgeslagen energie!

Geplaatst op

Waterstof is de enige serieuze vervanger voor aardgas, benzine en diesel en dan zal je het dus zelf moeten maken. En als je H2 maakt met elektriciteit heb je dus feitelijk energie opgeslagen. Dat kan soms een doel op zich zijn, soms is dat nu eenmaal inherent aan het medium, zoals waterstof. Waterstof kan dus […]

Batterijen

Batterijen

Geplaatst op

Batterijen, iedereen kent ze en vrijwel iedereen heeft er een mening over. Maar wat is waar? Spoiler alert: Er is niet een antwoord te geven. Wij werken alleen met op lithium gebaseerde batterijen. Maar ook daarbinnen zijn verschillen. Zo kan je kiezen voor lithium-polymeer (LiPo) batterijen en lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO) batterijen. LiFePO zijn iets zwaarder dan […]

FCEV / FCV

Waterstof is veilig

Geplaatst op

Geweldige video over de veiligheid van waterstofauto’s. En datzelfde geldt natuurlijk voor waterstofboten! Gezien de eigenschappen van waterstof hebben wij in het verleden wel eens, in bijzijn van techneuten, gezegd dat waterstof feitelijk veiliger is dan benzine en LPG. Dat werd niet altijd meteen beaamt, maar wij staan daar nog steeds achter. Sterker nog, de […]

Duurzaam

Waterstof als opslag van windenergie

Geplaatst op

Groene waterstof hebben we nu nog niet in overvloed, maar met de opkomst van grote windparken op zee zal de behoefte aan groene waterstof en dus ook de productie ervan enorm toenemen de komende jaren. We gaan een revolutie zien die vergelijkbaar is met de uitvinding van de stoommachine of de introductie van de brandstofauto. […]

Duurzaam

Mercedes FCEV Hybride

Geplaatst op

Kijk, de eerste hybride waterstofauto. De eerste 50Km rijd je op de batterij (lekker voordelig) en daarna rijd je rustig 430Km door op waterstof. Dat is zoals waterstof het beste kan worden toegepast. Naast het economische voordeel biedt het ook flexibiliteit. Als er even geen waterstof tankstation in de buurt is, kan je gewoon laden. […]

Duurzaam

VW Crafter op waterstof

Geplaatst op

lees hier het bericht van VW. Het heeft even geduurd, maar VW is bijna gereed voor de marktintroductie van de Crafter op waterstof. Vrijwel identiek aan de concepten die Deodrive in het verleden heeft bedacht en geadviseerd. Een bestelbus op batterijen alléén gaat bijna niet omdat de batterijen te zwaar zijn. Dan blijft er vrijwel […]

General

FCEV repair at Deodrive

Geplaatst op

We’re now repairing the Fuel Cell system of this Renault Kangoo FCEV. It’s actually hybrid, the first FCEV hybrid that can charge the 24kWh battery as well as fill its hydrogen tank to fuel the Hydrogen stack that charges the battery while driving.

Duurzaam

interclassics beurs ism BOVAG

Geplaatst op

Op 12 januari 2018 stond Deodrive ism BOVAG, Dutch Car Restorers en Mobiel Erfgoed Centrum op de Interclassics beurs in Maastricht. klassieke en moderne techniek komen zo samen. vanaf deze plek vertelde ik bezoekers over de mogelijkheden van elektrische mobiliteit in het algemeen en waterstof in het bijzonder. Collega bedrijven demonstreerden oude ambachten voor restauratie […]

Duurzaam

De toekomst van autorijden

Geplaatst op

Bob Lutz, ex-General Motors, ex-BMW en ex-Ford topman, liet in het blad Autonews weten, dat privéautobezit wel eens een marginaal verschijnsel kan worden. En dat binnen 15 jaar. Nu lijkt me dat wat kort om het gehele autolandschap te transformeren, maar ik denk wel dat we dat fenomeen de komende jaren zullen gaan zien. Allereerst […]

Duurzaam

energiebelasting

Geplaatst op

Belasting klinkt niet leuk. Maar wat nu als je ervoor kan kiezen om MINDER belasting te betalen? Dat kan volgens onderstaand model waarbij de energiebelasting die je betaalt, afhankelijk is van je keuze voor groene of grijze stroom. [iframe src=”https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HB6WCueELaLX3fN_SE5EcN9pFLOxsGayCa_dgrTrOBQ/edit?usp=sharing” width=720 height=930] En dit model werkt voor de rijksoverheid tot de genoemde percentages minstens budgetneutraal. […]

General

De superbatterij is methanol-waterstof

Geplaatst op

Vandaag in artikel Volkskrant over de energie dichtheid van lithium batterijen, brandstof en waterstof / methanol. Het grafiekje zet je echter wel een beetje op het verkeerde been. Het geeft bij brandstof de energiedichtheid weer maar vergeet erbij te zeggen hoe slecht de efficiency is, ongeveer 30%. De rest van wat uw auto uitstoot is […]

Duurzaam

Variabele motorrijtuigenbelasting

Geplaatst op

In mijn werk kwam ik meerdere malen de vraag tegen wat nu te doen tegen de export van door de belastingbetaler gesubsidieerde hybride auto’s. Voertuigen die, zo wil het verhaal, vaak gekocht zijn vanwege hun gunstige fiscale eigenschappen, maar in de praktijk veel te weinig aan de laadpaal te vinden zijn. Vervolgens verdwijnen veel van […]

General

Hybride is beter dan benzine

Geplaatst op

Aanvankelijk was ik, ooit, cynisch over hybride auto’s. Belangrijkste reden was natuurlijk dat het niet zero emissie was. Maar zoals met alles, het is maar net vanuit welke hoek je het bekijkt. Mijn oordeel nu is: elke brandstof auto zou een hybride optie moeten hebben. Als ik kritisch ben, daag ik mezelf uit om nog […]

Duurzaam

Waterstof Versus Batterij…

Geplaatst op

Daar gaan we weer. Het zoveelste stukje waarin voorkeur wordt gegeven aan “elektrische auto” boven waterstof auto. Ik zal kort zijn (wederom) 1. Men spreekt van “elektrisch versus waterstof” Waterstof = Elektrisch 2. Met zevenmijlslaarzen komt men tot de conclusie dat waterstof infrastructuur naast toepassing voor mobiliteit vrij weinig andere mogelijkheden biedt. Het tegenovergestelde is […]