Fuel Cell Zeilboot

Een zeilboot met elektromotor en fuel cell (brandstofcel) op waterstof. Waarom zou je dat doen? Om 4 redenen:
Als je met een zeilboot de haven in of uit wilt varen, gaat dat meestal lastig op de zeilen. Daarom is een motor aan boord best praktisch. Maar:

  • De meeste motoren op een (kleine) (zeil)boot zijn vaak oud en stinken enorm
  • De motor trilt nogal. Bij het manoeuvreren in de haven niet heel erg, dat duurt maar kort. Maar als een boot stilligt, draait de (diesel)motor vaak om stroom op te wekken.
  • De brandstofmotor maakt herrie, dat is vaak helemaal niet fijn .
  • Je zat er al op te wachten: een brandstofmotor is natuurlijk niet duurzaam: CO2 en fijnstof. Wel bijzonder hè, voordat we op duurzaamheid uitkomen hebben we al 3 belangrijke punten genoemd die in de watersport heel belangrijk zijn.

Waarom waterstof? De batterij houdt het niet lang vol. Als je bijvoorbeeld vanuit Rotterdam naar zee wilt varen, dan redt de batterij het niet. En dan biedt een fuel cell uitkomst. In Amsterdam precies hetzelfde, zowel op de Nieuwe Waterweg als op het Noordzeekanaal mag je niet zonder motor varen. Binnenkort gaan we dat eens testen.