Battery Vs. Fuel Cell

Recent reageerde iemand op ons twitter acount @DEOdrive. De discussie ging vrijwel meteen over de voor- en nadelen van een elektrische auto op batterijen versus een elektrische auto op waterstof. Deze discussie bevreemdt ons een beetje en nergens wordt deze bijna religieuze discussie heftiger gevoerd dan in Nederland. Feitelijk heeft iedere auto op waterstof óók een batterij. waterstof dient als “range extender”. En om remenergie op te slaan.

De feiten op een rij:

  1. Een lithium-ion batterij draagt per Kg ongeveer 300 Wattuur aan energie. Waterstof bevat 33 KiloWattuur aan energie.
  2. Een lithum-ion batterij bevat per Liter ongeveer 700 Wattuur aan energie. Waterstof bevat ongeveer 2 KiloWattuur per Liter maar dan moet je het wel onder een zeer hoge druk (700bar) opslaan.
  3. Als je waterstof uit elektriciteit produceert, verlies je ongeveer 30% aan energie. Als je uit waterstof weer elektriciteit maakt, dan verlies je ongeveer evenveel. Je houdt onder aan de streep iets meer dan 40% over. Batterijen opladen en ontladen is veel efficiënter, beiden ongeveer 90% of hoger.
Waterstof Hykangoo
Waterstof Hykangoo

Waarom zouden sommige mensen, bedrijven en instellingen op waterstof willen rijden?

Bedrijven en instellingen noemen wij er nadrukkelijk bij omdat de discussie vaak vanuit de privé-ik wordt gevoerd. Zoals: “Ik kan s’ nachts gewoon mijn auto opladen en ik rijd elke dag 50 Km heen en weer naar mijn werk”. Iets beter maar ook niet een antwoord op alle vragen is: “80% van alle ritten in Nederland betreft 50Km of minder”. Voor wie geldt dat dan, vragen wij ons af. Vandaar het zakelijk gebruik. Kijken wij naar onze relaties, dan valt op dat men dagelijks 350 Km rijdt. zelden meer, zelden minder. Een Tesla kan dat ook, zou je zeggen. Maar daar zit meteen een van de knelpunten. We hebben het vaak over bestelbussen en kleine tot zwaardere trucks. Die zijn op batterijen nauwelijks verkrijgbaar. Hoe komt dat? Een bestelbus of vrachtwagen op batterijen laten rijden stelt je voor een paar uitdagingen:

  1. het gewicht van de batterijen
  2. de inhoud van de batterijen
  3. de kosten van de batterijen
  4. hoe ga je een enorm groot (zie 1 en 2) batterijn pakket snel opladen?
  5. houd er rekening mee dat een vrachtwagen zomaar 350KiloWattuur aan energie nodig heeft om een redelijke actieradius te verkrijgen. En als je snellaadt (50kW) dan kost het 7 uur om deze op te laden.

Snellaadstations

Toen het Fastned station in mijn woonplaats (Oegstgeest) werd geopend langs de A44 was ik -geloof het of niet- stomtoevallig net een BWM i3 aan het snelladen. Dat ging heel goed en snel. de i3 heeft een batterij van 10kWh. Eigenlijk was het een dag voro de opening en ik raakte ingesprek met een aanwezige journalist. Hij vertelde me dat Michiel Langezaal van Fastned er zo aankwam. Ik besloot te wachten voor een kennismaking. En geloof me, ik ben namens DEOdrive geen dominee en ik ben echt een FAN van elektrisch rijden op batterijen! Maar ik zie ook de mogelijkheden van elektrisch rijden op waterstof. Michiel stelde mij een beetje teleur. Na mijn oprechte felicitaties met de opening vertelde ik eerlijk wat wij bij DEOdrive doen en dat het vaak te maken heeft met waterstof. Hij reageerde nog net niet als gestoken door een wesp. Waterstof had tal van nadelen, zo heette het. enigszins verbaast was ik wel door deze zwart-wit benadering.

Vergelijking batterij laden en waterstof tanken

Snellaadstations

1. Snellaadstations concurreren met stroom thuis dat veel goedkoper is. Ga maar eens een BMW i3 snelladen tegen €0,60 / kWh. Een Polo Blue Motion 1.2 TDI rijdt dan goedkoper. En de auto kost de helft. Je kunt een abonnement op snelladen nemen en dan betaal je de helft. Dan nog.
2. Hybride auto’s zijn het leeuwedeel van elektrisch, sommigen kunnen niet
laden, sommige kunnen niet snelladen en de meeste hebben het niet nodig. Neem een
Outlander, die zie je relatief weinig bij Fastned, waarom zouden ze.
3. Als snelladen een succes wordt, dan krijg je files bij laadstations. Ga maar eens
een paar Tesla’s laden achter elkaar.

Waterstof Tankstations

1. Waterstof concurreert niet met thuis, thuis heb je het niet.
2. Als de elektra prijs laag is, dan kun je het decentraal goedkoop produceren en opslaan waardoor het tegen een constante prijs beschikbaar is aan de pomp.
3. Iedereen die het gemak wil van benzine/diesel, kan en wil ook wel met H2 aan
de slag. Kosten H2 vrgelijkbaar met benzine maar onderhoud auto veel lager en (CO2 / NOx) uitstoot is 0!
4. geen files aan de pomp, tanken gaat bijna net zo snel als benzine tanken.

Ik blijf fan van de BEV / EV en van Fastned! Laten we allemaal de voordelen van BEV en FCEV zien en constateren dat voor sommige (zwaardere) voertuigen waterstof waarschijnlijk de beste weg is.