Zeilboot Elektrisch

DeoBoat test momenteel een Hymera Fuel Cell op een Marieholm IF-Boot. De eerste resultaten:

  • 200 Watt is voldoende om de batterij van de elektromotor op spanning te houden bij het uitvaren en invaren van de haven
  • Zelfs voor langere tochten is de 200 Watt fuel cell afdoende, mits er met laag motorvermogen gevaren wordt
  • Bij 3 Km/uur daalt het verbruik van 126 Watt naar 27 Watt ( de beperking is niet de fuel cell maar de lader) en de actieradius stijgt van 18,8 Km naar 65,5 Km.
  • Bij 5 Km/uur daalt het verbruik van 411 Watt naar 316 Watt en stijgt de actieradius van 9 Km naar 14 Km.
  • Tijdens het zeilen, ongeveer een uur, plust de fuel cell 13% bij in de batterij. Dat was bij de test ruim genoeg om op de motor de haven binnen te varen.

We testen de fuel cell in combinatie met een 1,2 Kwh (KiloWattuur) Lithium IJzerfosfaat (LiFePO) batterij. Deze weegt slechts 10Kg en is heel compact. Daarnaast gebruiken we de Torqeedo 1003 C Travel, de langstaart versie. Deze heeft een ingebouwde batterij van 916 Wattuur. De nieuwe versie van deze motor is de Torqeedo Travel 1103, die we van harte aanbevelen. Deze is namelijk wat stiller en wat efficiënter omdat die een gelijkstroom motor gebruikt. Onze versie werkt met een AC motor met vertragingsoverbrenging. Torqeedo buitenboordmotoren zijn sterk, praktisch en bieden veel opties zoals GPS (standaard), weergave op smartphone/tablet (optie), laden tijdens het varen, USB output (standaard) en afstandsbediening (erg praktisch bij zeilboot!)

In 2021 testen wij ook  met de Epropulsion Navy 6.0 met 6 KiloWatt vermogen.

Voordelen Lithium IJzerfosfaat batterij:

  • Verliest geen spanning en kan hoog vermogen leveren. 60 Ampere is geen probleem
  • Zeer licht (10Kg)
  • Minimum spanning is 12 Volt, daarmee worden hoge amperages voorkomen
  • Géén productie van knalgas, wat bij loodzuur batterijen wel kan voorkomen. (NB: waterstof is GEEN knalgas, knalgas is de ‘ideale’ combi van zuurstof en waterstof)
  • Kan zowel met hoge stroom als met lage stroom geladen worden. Langdurig druppelladen is geen enkel probleem. De levensduur is zeker twee keer groter dan die van AGM batterijen.

De IF-Boot wordt inmiddels ook weer nieuw gemaakt. Voor de liefhebbers hieronder foto’s.

Voor meer info: Jachtwerf Kuiper

Zeilen doe je voor de ontspanning en daarom wil je graag stilte en zo min mogelijk trillingen, geluid en uitstoot van een dieselmotor, die vaak wordt gebruikt om de haven in- en uit te varen maar ook vaak draait voor de stroomvoorziening. Dat heeft deze nagelnieuwe IF-boot dus allemaal niet. De motor is elektrisch en wordt gevoed door een 2,5kWh batterij en als extra door een Fuel Cell op waterstof.

Zeilen zoals zeilen bedoeld is.